Førskoleklubb

Overgang barnehage- skole

Overgang barnehage – skole og førskoleklubb

Siste året i barnehagen forbereder vi barna på overgangen til skolen. Vi har egen førskoleklubb ,som blant annet varer lengre(4- 5 timer) enn de andre klubbene. Det skal være stor stas å være størst i barnehagen og ofte opplever vi at barna gjerne trenger ”bare litt” mer utfordringer det siste året. På grunn av dette legger vi stor vekt på 5 årsklubben.

5-årsklubben jobber med skoleforberedende aktiviteter. Vi blir kjent med bokstaver, tall og begreper, og ofte får barna lekser, noe som er veldig ”viktig” for de fleste 5 åringene. Videre skal vi bli kjent med data og dens muligheter samt at det er mye lek og moro i 5 årsklubben. Vi drar også på ulike besøk og turer som for eksempel til brannstasjonen, vitensentret, klatrehallen,ishallen samt en tur opp sherpatrappen til fjellheisen.

Året avsluttes med overnatting i barnehagen

5 årsklubben utarbeider egen halvårsplan.

Vi samarbeider også med de andre barnehagene i vårt område, og arrangerer jevnlige treff for alle kommende skolebarn. Her blir de delt inn i grupper etter hvilken skole de skal begynne på. Målet er at de skal bli kjent med noen som de skal begynne på skolen sammen med. Vi besøker også vår nær skole Workinnmarka med de barna som skal begynne der.