Reggio Emilia

Vi er en Reggio Emilia Inspirert barnehage

Grunntanken i vår Reggio Emilia inspirerte filosofi er at alle har rett til å være delaktige i sitt eget liv og i et demokrati der hver enkelt blir sett på som en ressurs for samfunnet. Dette er helt i tråd med rammeplanen som sier at vi skal oppdra barna til aktive deltakere i demokratiet. Barna blir sett som en ressurs med enorme muligheter, svært rikt utrustet helt fra fødselen av, fylt av evner og gode egenskaper med lyst til å lære og utvikle seg.

De voksnes rolle blir å legge til rette for best mulig utvikling, og la barna få mulighet til å utforske og Tolke omgivelsene. Vi må ta utgangspunkt i det de kan, og være medforskende, lyttende voksne. Barna skal få oppleve å bli sett og hørt av tilstedeværende voksne.

Det legges stor vekt på at det dreier seg om en filosofi, en måte å tenke på, noen grunnleggende verdier, ikke en spesiell pedagogikk eller metode.

Til grunn for filosofien ligger de” tre pedagoger” som påvirker hverandre og skaper læring og utvikling:

• Barnet, som er utgangspunktet for planlegging av innholdet.
  • Den voksne, som er svært viktig for å skape et godt samspill og en god pedagogisk praksis.
  • Rommet, som innbyr til utvikling og læring. Vi blir påvirket av de fysiske omgivelsene vi er i. Den norditalienske kommunen Reggio Emilia er berømt for sitt pedagogiske arbeid med barn. Reggio Emilia barnehager legger stor vekt på skapende arbeid, dokumentasjon og prosjekt/temaarbeid.

Norrøna barnehage er inspirert av Reggio Emilia filosofien, som blant annet viser seg gjennom tilgjengelig materiale, prosjektarbeid fra barnas initiativ og fysisk og estetisk utforming med blant annet lave bord og stoler tilpasset barna.

Norrøna barnehage er med i Reggio Emilia nettverket: Tromsø 2020, et lærende nettverk. Fem barnehager i Tromsø samarbeider og fellesnevneren er at vi er inspirert av filosofien.Vi har nettverkgruppe for lederne i barnehagene, samt fire nettverksgrupper bestående av personal fra samtlige barnehager. Nettverksgruppene møtes jevnlig i arbeidstiden og treffene brukes til faglig utvikling og veiledning/ tilbakemelding på dokumentasjon.